رب گوجه ، کنسانتره انار
شرکت سیاب
رب اسپتیک
رب اسپتیک
رب انار
قبل
بعدی

انارستان سیاب

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، شهرستان کوهدشت در استان لرستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی مساعد و خاک مرغوب یکی از مناطق انار خیز کشور است.

منطقه “سیاب” که در جنوب غربی این شهرستان و در فاصله 60 کیلومتری آن قرار دارد مرغوب‌ترین انارهای تولیدی ارگانیک در سطح کشور را تولید می‌کند.

انارستان های سیاب از نظرمرغوبیت تولیدات در کشور بهترین نوع انار از لحاظ کیفیت و مرغوبیت پرورش می دهند.

سطح کل باغات انار دهستان تنگ سیاب بالغ بر دو هزارو 500هکتار  است و یکی از بهترین و مرغب ترین انارهای کشور  و جهان از این منطقه برداشت می شود.

از سطح زیر کشت انار در منطقه سیاب شهرستان کوهدشت استان لرستان، مساحت هزار و ۸۰۰ هکتار در منطقه «زیرتنگ سیاب» از توابع بخش کوهنانی با قدمت ۲۵۰ سال قرار دارد.

 سالانه بیش از ۳۵ هزار تن محصول انار کوهدشت وارد بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

 

 

 

 

این منطقه در فصل پاییز شکوه پاییز را به نمایش می گذارد و هر سال بخش قابل توجهی از گردشگران را به سمت خود می کشاند.

 یاقوت سرخی در تنگه ای سبز که در فصل پاییز  جمعیت زیادی از گردشگران و خبرنگاران و عکاسان را به این باغات سرسبز جذب می کند.

سبد های حصیری بزرگ در دست بانوان این منطقه با پوشش ساده آنان جلوه ای دیگر از زیبایی های  طبیعی است.

  فرآیند تولید کنسانتره انار

میوه های موجود در سبدهای حصیری و پلاستیکی روی دست دخترکان روستا، حاصل یک سال خون دل باغداران است که به زیبایی می درخشد، اناری از جنس یاقوت سرخ  بر بلندای همت و زحمت باغداران در میان دستان مردم می درخشد.

در منطقه سیاب هرجا که نگاه می گردد و سر می چرخد، باغات سر سبز انار است، در حالی زیبایی های طبیعی چشم و روح آدمی را نوازش می دهد و همه جا بوی انار ناب پیچیده است.

دهستان زیرتنگ سیاب، در فاصله بیش از 60 کیلومتری شهرستان کوهدشت از نظر موقعیت نسبی دهستان زیرتنگ سیاب از توابع بخش کوهنانی در جنوب غربی شهرستان کوهدشت واقع شده که مرکز آن در فاصله حدود65 کیلومتری مرکز شهرستان(کوهدشت) قرار دارد.

مساحت این دهستان حدود 450 کیلومتر مربع بوده و دارای 44 روستا است که اکثر روستاییان دارای باغات انار هستند.

مرتضی جعفری یکی از باغداران منطقه سیاب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، افزود: امسال به رغم سیل فروردین ماه شاهد ثمر خوب درختان انار هستیم.

علی آدینه وند دیگر باغدار این منطقه گفت: روزهای زیادی در باغ مشغول کار برداشت محصول هستیم اما زمان برداشت محصول به نسبت میزان زحمات و نگهداری از باغات در طول سال بسیار کوتاه است.

وی با اشاره به مرغوبیت انار تولیدی در باغات تنگ سیاب، بیان کرد: ما در طول سال مشقت زیادی را برای تامین آب باغات تحمل می کنیم و باید از محصول نیز به شیوه های متفاوت برای مقابله با آفت زدگی حراست شود.

آ

وی با اشاره به وجود کارخانه رب انار گیری در منطقه بیان کرد: وجود این کارخانه اتفاق خوبی است و امید می رود با توسعه این کارخانه بستر بهره برداری بهینه از محصولات باغی فراهم شود.

  انار سیاب ،یاقوت سرخ لرستان

آدینه وند با بیان اینکه در باغات انار تنگ سیاب حدود ۱۰ گونه انار کاشته می‌شود، بیان کرد: بهترین نوع انار تنگ سیاب، یوسف‌خانی است که اناری دانه درشت با پوست نازک و تاج بلند و باریک است.

نوع انار یوسف خانی در بسیاری از باغات این منطقه بویژه  در باغ‌های قدیمی تنگ ‌سیاب بیشتر پیدا می‌شود.

سبدهای میوه های درشت و مرغوب انار به سرعت پر می شوند و  افر ادی سبد های را روی هم گذاشته و انبار می کنند تا با ماشین روانه بازار شود.

همچنان که با خانواده طهماسبی صحبت می کنیم، مشغول خوردن انار تازه می شویم، اناری که در سطح استان لرستان توزیع می شود و در منازل بسیاری از مردم وجود دارد، یاقوت های سرخ و خوش طعم زحمت باغداران را فریاد می زنند.

به رغم مشکلات متعدد کشاورزان، آنچه در زیر تنگ سیاب به چشم می آید، زیبایی خیره کننده ای است که چشم هر رهگذری را جذب خود می کند.

تلاش برای تامین آب باغات، حمایت از باغداران و همچنین توجه ویژه به شاخص گردشگری منطقه می تواند بستری برای صیانات از باغات انار منطقه باشد.

 ‌کمک به حل مشکلات باغات انار شهرستان کوهدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین انارستان لرستان موضوعی است که علاوه بر کمک به معیشت باغداران منطقه زمینه‌ساز رفع یکی از جدی‌ترین مشکلات پیش روی تولید این محصول صادراتی استان است

لینکهای مفید

رب گوجه

کنسانتره انار

محصولات

تماس با ما

درباره ما

تماس

آدرس : لرستان ، کوهدشت ، روستای تنگ سیاب ، کارخانه رب سیاب

تلفن : 09122183255